Kejohanan International Sabah Open Dart mendapat pengiktirafan negara luar – Dr Sabin

KOTA KINABALU : Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) bercadang memperluaskan penyertaan peserta kejohanan International Sabah Open Dart selepas mendapat sambutan menggalakan setiap kali penganjurannya.

Advertisements

Mayor Bandaraya Kota Kinabalu, Datuk Seri Dr Sabin Samitah berkata, penyertaan negara luar ini membuktikan sukan Dart mendapat pengiktirafan sekali gus membuktikan antara kejohanan yang dinantikan pengemar sukan ini di seluruh dunia.

Katanya, penyertaan peserta dari luar membabitkan Negara Brunei Darussalam serta Filipina adalah membuktikan kejohanan ini mencapai matlamatnya penganjurannya.

“Selepas ini kita akan berbincang bersama pihak penganjur untuk memperluaskan lagi kejohanan ini pada tahun depan selepas saban tahun kejohanan International Sabah Open Dart mendapat sambutan kalangan pengemar sukan ini.

“Secara tidak langsung Bandaraya Kota Kinabalu akan dikenali ramai khususnya dengan penglibatan peserta luar negara sekali gus merupakan sebagai tarikan utama mereka berkunjung di negeri ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan International Sabah Open Dart Tournament di Dewan Masyarakat Kota Kinabalu, di sini hari ini.

Teks ucapannya dibacakan, Ketua Pengarah DBKK, Junainah Abbie.

Dr Sabin berkata, sukan merupakan antara medium yang sangat berkuasa dalam menyatukan masyarakat tanpa mengira pangkat, usia, jantina dan bangsa.

“Kehidupan yang cergas dan aktif adalah penting untuk kesihatan tubuh badan dan seterusnya akan menghasilkan fikiran yang cerdas dan minda yang kreatif.

“Secara tidak langsung, badan yang sihat juga akan melahirkan insan yang cergas dengan minda yang lebih cerdas,” jelas Dr Sabin.

Menurutnya, penganjuran pertandingan ini sangat bertepatan sekali selain ia merupakan salah satu usaha DBKK dalam memberi pengiktirafan kepada sukan Dart tempatan yang menyertai pertandingan pada hari ini.

“Oleh itu, kepada peserta yang bertanding boleh berkunjung ke Api-Api Night Food Market yang beroperasi setiap malam hari Jumaat dan Sabtu di Jalan Gaya.

“Malam ini bolehlah peserta beriadah sebentar dalam meredakan bahang saingan pertandingan dart yang berlangsung selama 3 hari ini,” tambah Dr Sabin.

Kejohanan yang bermula hari ini sehingga 18 Februari berjaya menarik minat lebih 105 pasukan.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles