Kerajaan GRS masih gagal tangani Isu kemudahan asas di Sabah – Suhaimi

SANDAKAN: Kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) masih gagal menangani
isu kemudahan asas terutama jalanraya, bekalan air bersih dan bekalan elektrik.

Advertisements

Ketua Penerangan UMNO Sabah, Datuk Suhaimi Haji Nasir berkata isu kemudahan asas seperti jalanraya merupakan isu utama yang sering dibangkitkan dan menjadi keluhan rakyat di Sabah.

“Jalanraya macam di bulan, dijadikan tajuk utama di media sosial memperlihatkan kegagalan kerajaan negeri menangani isu yang menjadi kemarahan rakyat.

“Kita dengar dan baca keluhan rakyat dimana sahaja, dari media sosial, kedai-kedai kopi dan dipaparkan dalam media arus perdana mengenai isu kemudahan asas terutamanya jalanraya, bekalan air bersih dan elektrik. Malah isu ini sering dibangkitkan di Dewan Undangan Negeri, tetapi kerajaan negeri gagal menangani isu terbabit,” katanya.

Beliau berkata rakyat masih berdepan dengan masalah kemudahan asas yang kritikal tetapi kerajaan negeri Sabah masih sembang kejayaan pembangunan dalam tempoh tiga tahun dibawa kepimpinan Datuk Seri Panglima Hajiji Noor.

Suhaimi mengulas lanjut kenyataan Hajiji yang meminta jentera penggerak parti GRS mainkan peranan untuk menjelaskan perjuangan dan pembangunan yang telah dibawah oleh GRS dalam tempoh 3 tahun sempena Kursus Pemantapan Kepimpinan GRS, baru-baru ini.

“Tidak perlu kerajaan Gabungan Rakyat Sabah (GRS) sembang tin kosong kepada rakyat bagi memenangi Pilihan Raya Negeri (PRN) akan datang, rakyat mengetahui dan merasai sendiri kegagalan kerajaan negeri sehingga hari ini.

“Apa yang mahu dibanggakan sangat oleh Ketua Menteri (Hajiji), sedangkan jalanraya macam di bulan, bekalan air kadang ada, kadang tiada dan bekalan elektrik sering terputus bekalan,” tegasnya selepas membuat lawatan Projek Bina Baharu Tempat letak kereta di Jambatan 5 Kampung Tinusa dibawah peruntukan Ahli Parlimen Libaran melalui Projek Mesra Rakyat (PMR).

Beliau berkata ini belum kita bangkitkan isu lain seperti masalah banjir yang berlaku di hampir seluruh daerah Sandakan pada 3 Februari lepas akibat parit yang tersumbat.

Suhaimi yang juga Ahli Parlimen Libaran menjelaskan kegagalan menangani isu kemudahan asas ini telah menyebabkan kesukaran untuk negeri Sabah menarik orang luar berniaga di negeri ini dan para pelabur asing lebih gemar melabur di negeri memiliki kemudahan asas yang lebih baik.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles