Lakar Sejarah, Dua pendaki dari Kiulu tawan puncak Mera di pergunungan Himalaya

KOTA KINABALU: Dua pendaki dari Kiulu – Florensia Grace Gainus dan Shartner liew telah mencipta sejarah apabila berjaya menawan puncak Mera di pergunungan Himalaya, Nepal baru-baru ini.

Advertisements

Dipimpin oleh rakan karib mereka Jaistin Tamin dari Membakut, yang telah mendaki puncak Himalaya sebanyak tiga kali sejak 2013, ketiga-tiga mereka memulakan perjalanan yang mencabar dari Lukla selepas terbang dari Kathmandu pada 16 Disember, meredah denai berais sejuk dan bersalji ke Chuttanga, kemudian merentasi laluan Zatrwa La pada ketinggian 4,620 m (15,157 kaki) ke Thuli Karka.

Dari Thuli Karka, mereka meneruskan perjalanan ke Khote pada hari berikutnya, 19 Disember, ke Thaknak pada 20hb, dan kemudian menuju ke Khare pada 21 disember.

Pasukan itu mengambil masa 3 hari untuk menyesuaikan diri di Khare dengan mendaki ke puncak tinggi dan turun.

Peraturan ‘naik tinggi, tidur rendah’ ​​perlu diikuti.

Di Khare, mereka juga melakukan beberapa latihan asas tali lompat dan abseiling dengan Jaistin yang berpengalaman sebagai jurulatih mereka.

Perjalanan pada 24 Disember dari Khare ke crampon point agak sukar kerana ia melebihi 5000 meter.

Ujian sebenar datang apabila mereka tiba di crampon, terutamanya bagi Shartner dan Florensia, kedua-duanya memakai kasut pendakian dan menggunakan crampon buat kali pertama.

Pemandu pendakian Gyalje Sherpa dan Raza Sherpa mengajar mereka beberapa kemahiran alpine dalam merundingkan cerun ais yang agak curam dalam perjalanan ke Kem Tinggi.

Pada hari puncak 25 Disember, yang kebetulan merupakan Hari Krismas dan hari lahir Florensia, mereka mula mendaki kira-kira jam 3 pagi.

Jelas sekali, Jaistin dan Shartner tidak berada dalam prestasi terbaik mereka. Kedua-duanya mengalami cirit-birit sejak berada di Khare.

Shartner ada masalah lain iaitu gastrik. Namun begitu, mereka tetap berjuang dengan berani untuk sampai ke destinasi yang diidam-idamkan.

Pada satu ketika, Jaistin meminta Shartner untuk mempertimbangkan semula keputusannya untuk meneruskan dorongan ke puncak, kerana dia kelihatan sangat lemah semasa pendakian berlangsung.

Gyalje juga, sebagai Sherpa yang sangat berpengalaman, memujuk Shartner untuk membuat keputusan sama ada untuk naik atau berpatah balik.

Pada satu ketika, Shartner memutuskan untuk kembali selepas berjaya membuat kemajuan di cerun yang sukar, tetapi pada ketika itu, Gyalje menggesa Shartner untuk meneruskan selepas menilai semula keadaannya dan kerana mereka sudah hampir ke puncak.

Akhirnya, selepas rentak yang perlahan dan menyakitkan, pasukan pendaki itu tiba di puncak Mera pada 25 Disember kira-kira jam 11 pagi, bertepatan dengan Krismas, sekali gus meraikan perayaan di puncak altitud tinggi.

Kegembiraan mereka menawan puncak Mera berganda terutama Florensia yang kebetulan menyambut hari jadi pada 25 Disember.

Lebih manis, kejayaan itu merupakan hadiah simbolik yang amat berharga bagi Florensia yang pastinya menjadi kenangan sepanjang zaman.

“Puji Tuhan, kami bertiga selamat sampai ke puncak Gunung Mera.

“Pendaikan amat mencabar sekali berbanding dengan pendaikan Gunung Kinabalu. Tetapi saya katakan pada diri saya sendiri….lakukan yang terbaik dan jangan putus asa. Berbekalkan semangat kental akhirnya kami bertiga berjaya sampai puncak Mera,” kata Florensia, setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu di sini hari ini.

Florensia disambut oleh keluarganya termasuk ibunya Agnes Timah Dusip yang begitu “risau” sehinggalah anak perempuannya menghubungi melalui Whatshap selamat turun ke base camp.

Shartner turut gembira atas kejayaan menunaikan impiannya untuk meawan puncak Mera.

“Sebelum ini, banyak cerita yang saya baca mengenai nasib pendaki yang tidak berjaya sampai ke puncak Mera atau maut ketika dalam perjalanan ke puncak, namun ia tidak mematahkan semangat untuk terus berjuang ke destinasi puncak Mera.

“Selepas sehari melakukan pendaikan dari base camp, tahap keyakinan saya untuk sampai ke puncak semakin meningkat…syukur tahap kesihatan saya baik, sekali gus memudahkan perjalanan mendaki gunung Mera,” katanya.

Puncak Mera atau Mera Peak memiliki ketinggian 6,479 meter.

Selain Puncak Mera atau Mera Peak,
Pergunungan Himalaya juga memiliki
Gunung Everest yang tertinggi di dunia dengan ketinggian 8.849 meter atau 29.032 kaki.

Jaistin berkata mereka bersyukur berjaya menawan puncak gunung itu selepas menempuh pelbagai halangan dan cabaran.

“Gunung Mera Peak adalah antara gunung yang sangat popular dalam kalangan pendaki di seluruh dunia kerana cuaca yang sangat ekstrim dan bentuk muka bumi yang sukar.

“Bak kata pepatah…di mana ada kemahuan, di situ ada jalan,” katanya.

Ketiga-tiga mereka menerima sijil kejayaan mendaki gunung Mera daripada Nepal Mountaineering Association (NMA) & Everest Trekking Routes Pvt Ltd.

Menurut rekod NMA, ketiga-tiga pendaki Sabah itu merupakan kumpulan pertama dari Pulau Borneo yang berjaya mendaki puncak Mera, Nepal.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles