Pelaksanaan caj 10 peratus pembelian dalam talian akan sebabkan beban kewangan tambahan kumpulan B40

KOTA KINABALU: Kerajaan Persekutuan baru-baru ini mengenakan 10 peratus daripada pembelian dalam talian barangan akan menyebabkan beban kewangan tambahan kepada kumpulan B40.

Advertisements

Presiden Persatuan Pengguna Bijaksana Pantai Barat Sabah, David Chan berkata ini kerana pembelian dalam talian barangan ia mempunyai tabiat dan rutin harian di bawah bajet B40 kos sara hidup.

Katanya kelebihan pembelian dalam talian adalah pilihan perbandingan harga pengguna dan kualiti produk yang lebih selektif untuk menjimatkan beban kewangan pengguna dan memudahkan.

“Ini terutamanya alat ganti dan koyak kenderaan lama, beberapa model kereta berubah dengan sangat pantas dan alat ganti kereta telah dihapuskan secara berperingkat di pasaran tempatan, jadi pembeli tidak perlu menyediakan pilihan untuk membeli dalam talian,” katanya menerusi satu kenyataan.

Justeru, katanya, pihaknya menggesa Kerajaan Persekutuan akan mempertimbangkan untuk mengurangkan atau tidak mengenakan cukai dalam talian supaya pengguna B40 tidak akan membebankan kos sara hidup harian

Related Articles

253FansLike

Latest Articles