Apakah masyarakat KDM Momogun termakan janji manis PBS?

Oleh Bekas Ahli Parlimen Ranau dan Bekas Setiausaha Agung PBS Datuk Henrynus Amin

Advertisements

KOTA KINABALU: PBS mencipta sejarah apabila berjaya menumbangkan parti Berjaya pada tahun 1985. Namun tempoh pemerintahaan PBS menyaksikan suasana ketidaktentuan dan ketidakstabilan politik Sabah.

Pada tahun 1994, bertarung dengan segala kekuatan Kerajaan Persekutuan, PBS akhirnya kehilangan kuasa. PBS menyertai semula BN pada 2000 dan menjadi ahli komponen yang setia sehingga 2018.

Selepas itu, PBS sering beralih arah sokongan setiap kali berlaku pertukaran Perdana Menteri.

Selepas BN hilang kuasa, PBS beralih sokongan kepada PH di bawah pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad. Selepas Tun Mahathir, PBS beralih kepada Bersatu di bawah Muhyiddin. Apabila Muhyidin hilang kuasa, PBS cepat menyesuaikan diri untuk bersama Ismail Sabri sebagai PM.

Pada PRU15 lepas, Anwar yang dipandang rendah oleh PBS menjadi PM.

Buat pertama kali sejak 2004, PBS tidak diwakili dalam Kabinet Persekutuan. Sebagai komponen GRS, PBS adalah sebahagian daripada kerajaan perpaduan PH.

Kini timbul persoalan, apakah visi politik asal PBS? Adakah parti itu mencapai visi politiknya?

Saya meninggalkan PBS kerana parti itu enggan mengambil tindakan susulan hasil laporan dalam RCI mengenai pendatang tanpa izin dan IC penipuan.

Adakah PBS mencapai apa-apa? Di manakah pendirian PBS dalam isu ini sekarang. Bolehkah PBS menunjukkan apakah tindakan yang telah mereka ambil untuk menyelesaikan isu penduduk berstatus sementara atau pendatang.

Bagaimana pula dengan isu perjanjian MA63? Dr Max berjanji dalam tempoh 6 bulan dia akan menyelesaikan MA63? Penyelesaian yang jelas dan pencapaian beliau dalam tempoh 6 bulan sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri ialah menandatangani persetujuan negeri Sabah ke atas rn125.6 juta geran persekutuan kepada Sabah sebagai ganti 40% kelayakan.

Disebabkan persetujuan negeri untuk menerima geran persekutuan rm125.6, kelayakan negeri 40% tidak lagi terpakai.

Ini mendorong 12 pemimpin PH memfailkan kes mahkamah sebagai protes. SLS juga memfailkan kes mahkamah untuk mendapatkan semakan kehakiman terhadap perkara itu.

PBS kononnya mewakili masyarakat KDM Momogun, apa yang telah PBS capai dari segi kemajuan sosio ekonomi masyarakat?

Adakah terdapat sesuatu yang semua KDM Momogun boleh berterima kasih kepada PBS atas pencapaian mereka?

Sudah tentu, PBS terus menjuarai KDCA, Kaamatan dan Huguan Siou. Saya bersetuju ini akan menjadi warisan terbesar Tan Sri Joseph Pairin Kitingan dan PBS.

Tanpa TS Pairin, dan dengan keadaan kesihatan Dr Max yang kurang baik, adakah PBS masih relevan dengan isu hari ini? PBS berdiam diri dalam beberapa isu adalah sesuatu yang menarik.

Memandangkan PBS telah memegang jawatan kanan negeri dan Kabinet Persekutuan, sudah tiba masanya untuk mengambil kira (menilai KPI) pencapaian dalam tempoh 30 tahun yang lalu.

Nampaknya, PBS terus bergantung pada karisma TS Pairin yang semakin lanjut usia yang dilihat hadir bersama Tan Sri Musa Aman dan Datuk Seri Hajiji Noor semasa AGM Parti Gagasan Rakyat Sabah baru-baru ini.

PBS menolak idea penggabungan dengan Star yang saya ajukan secara peribadi dahulu melalui Dr Jeffrey.

Terdapat rasa tidak percaya, kemarahan dan rasa tidak puas hati yang semakin meningkat dalam masyarakat KDM Momogun.

Bolehkah PBS mengharungi gelombang cabaran seterusnya di kubu kuatnya?

PBS kalah di Kota Marudu (Tandek dan Matunggung) dan Tuaran (Kiulu dan Tamparuli) pada pilihan raya parlimen lalu.

Saya pasti Telupid dan Kundasang akan menjadi sasaran pada pilihan raya umum negeri akan datang.

Adakah KDM Momogun akan berpegang kepada visi dan kepimpinan politik lama yang lapuk atau mereka berpaksi kepada visi politik baharu dan mencuba kepimpinan baharu berdasarkan realiti politik baharu pada masa itu?

Atau adakah KDM Momogun akan mengorbankan jiwa raga mereka untuk secawan “kupi-kupi politik”, dan meneruskan hidup derita 30 tahun lagi?

Related Articles

253FansLike

Latest Articles