Kerjasama GRS-PH mesti dibuktikan dengan perkongsian perlantikan Ketua Adat di daerah – UPKO

PAPAR: Kerjasama Gabungan Rakyat Sabah (GRS) – Pakatan Harapan (PH) harus diterjemahkan dengan perkongsian kuasa melalui pelantikan pemimpin peringkat akar umbi, kata Presiden Pertubuhan Kinabalu PRogresif Bersatu (UPKO) Datuk Ewon Benedick.

Advertisements

Beliau yang juga Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi berkata, perkongsian kuasa itu haruslah bermula daripada pelantikan ketua-ketua adat di daerah-daerah seluruh Sabah.

“Sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kadamaian, saya bangga kerana telah melaksanakan formula perkongsian kuasa 60:40 di Kadamaian di mana 60 peratus pelantikan daripada parti dan gabungan parti saya dan selebihnya daripada gabungan parti yang menyokong kerajaan negeri iaitu GRS.

“Saya berharap formula perkongsian kuasa yang dilaksanakan di Kadamaian dapat dicontohi oleh Adun-Adun di kawasan lain, kerana tanpa sokongan Adun-Adun PH tidak mungkin kerajaan hari ini di Sabah dapat dikekalkan.

“Kalau Adun UPKO Kadamaian boleh melaksanakan perkongsian kuasa, tidak harus ada sebab Adun di kawasan lain tidak boleh berkongsi dengan parti-parti yang sokong kerajaan negeri,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas merasmikan Konvensyen UPKO Zon D, di Dewan Kg.Biau, di sini, hari ini.

Ewon yang juga Ahli Parlimen Penampang berkata, isu perkongsian kuasa antara yang dikemukakan oleh para perwakilan pada konvensyen itu.

“Saya menerima makluman bahawa, pelantikan pemimpin peringkat umbi tidak seimbang sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati terutama di kawasan yang tidak diwakili oleh PH.

“Ini tidak harus belaku kerana tanpa sokongan PH semasa krisis politik yang lalu, mereka yang duduk dalam kabinet Sabah tidak berada di situ dan kerajaan pada hari ini tidak terbina.

“Jadi kalau sokongan kami diperingkat kerajaan negeri boleh diterjemahkan sehingga mereka kekal di situ, maka pendekatan sama harus dibuktikan di peringkat akar umbi.

“Ini pendirian parti saya dan kita akan sampaikan kepada kerajaan negeri dengan perjumpaan khas saya bersama Ketua Menteri (Datuk Hajiji Haji Noor),” katanya.

Sehubungan itu Ewon berharap, kerjasama antara GRS-PH harus ada keikhlasan yang tulen dan diterjemahkan dalam pelantikan pemimpin peringkat akar umbi.

Beliau berkata, formula perkongsian kuasa itu juga perlu bagi mengelak timbulnya banyak persoalan dan ketidakpuasan pelbagai pihak.b

Related Articles

253FansLike

Latest Articles