Kunjungan Hormat ABM, CIDB Ke Pejabat CIS

KOTA KINABALU: Pengerusi Cement Industries (Sabah) Sdn Bhd, Datuk Japlin Akim menerima kunjungan hormat daripada Lembaga Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) dan Akademi Binaan Malaysia di Wisma Sedco di sini kelmarin.

Advertisements

Ketua Pegawai Eksekutif ABM Wilayah Sabah, Tadzul Radim yang mengetuai rombongan tersebut memberitahu, kunjungan hormat itu bertujuan untuk membincangkan bekerjasama daripada segi pembangunan dan latihan dalam industri pembinaan di Sabah.

Menurut Tadzul, ABM merupakan pusat penilaian dan latihan dalam industri pembinaan negara.

“ABM adalah agensi di bawah Lembaga Industri Pembinaan Malaysia (CIDB).

“ABM Sabah juga ingin menjalankan usahasama dengan CIS dalam memberikan peluang latihan dan peluang pekerjaan kepada golongan belia beliawanis agar mereka memperolehi kemahiran dalam bidang binaan,” katanya.

Sementara itu, Japlin turut mengalu-alukan cadangan dan bersedia memberi kerjasama.

Tambah beliau ABM dan CIDB mampu membuka peluang kepada belia tercicir untuk terbabit dalam bidang pendidikan berasaskan pembinaan.

“Latihan dalam industri binaan di bawah ABM adalah satu daripada inisiatif kerajaan dalam meningkatkan kemahiran dan kebolehpasaran pekerja tempatan.

“Ia selaras dengan usaha kerajaan untuk mengurangkan kebergantungan terhadap pekerja asing,” ujarnya.

Hadir sama ialah Pengarah CIDB Sabah Rosmen Awang Hassan, Penolong Eksekutif Pemasaran ABM Wilayah Sabah, Zukyi Eman, Pengajar Kanan ABM Wilayah Sabah Jasni Idris dan Pengajar Kanan ABM Wilayah Sabah Afasar Ekong.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles