Pemimpin pembangkang wajar tunjuk keterbukaan dalam soal kepentingan negara – Salleh

KOTA KINABALU: Pemimpin pembangkang perlu berfikiran terbuka terutama dalam hal yang melibatkan kepentingan negara, kata bekas ketua menteri Sabah Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Advertisements

Beliau turut menekankan pentingnya kematangan berpolitik, bukan sekadar mengucapkan tahniah tetapi juga menyokong usaha Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Azam Baki dalam memerangi rasuah dalam perkhidmatan awam.

Dalam catatan Facebook terbarunya, Salleh menyatakan bahawa kredit harus diberikan di mana ia perlu.

Beliau yang juga bekas menteri Persekutuan menggesa pemimpin tertinggi politik pembangkang supaya mengutamakan kepentingan negara berbanding agenda politik dan kepentingan diri sendiri.

“Adakah mereka tidak mengambil berat tentang kepentingan awam dan negara? Bagaimana mereka boleh mengabaikan usaha SPRM untuk memerangi rasuah dalam perkhidmatan awam?” kata Salleh.

Beliau seterusnya menambah, “Mereka mungkin tidak menyukai PMX, tetapi mereka harus tetap menghargai usaha yang dilakukan untuk menyelamatkan negara daripada barah rasuah. Mereka tidak seharusnya mengabaikan sesuatu yang bermanfaat untuk negara.”

Salleh menegaskan bahawa pemimpin pembangkang seolah-olah menutup mata terhadap rasuah dalam perkhidmatan awam ketika mereka berkuasa.

Beliau juga menonjolkan kecenderungan mereka hanya membincangkan perkara kepentingan negara semasa pilihan raya umum.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles