Adakah PAS akan memberi laluan kepada Dr Mahathir di Kemaman sebagai batu loncatan ke Putrajaya? – Salleh

KOTA KINABALU: Pilihan raya kecil di Kemaman akan datang memberi peluang untuk meletakkan semula Tun Dr Mahathir Mohamad di Parlimen, sekali gus memenuhi “angan-angan” PAS untuk mendapatkan semula kuasa di Putrajaya.

Advertisements

Bekas Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata Mahathir juga boleh menjadi calon perdana menteri untuk kerajaan Perikatan Nasional

“Kenyataan Timbalan Presiden PAS baru-baru ini mengenai hasrat mereka untuk kembali ke Putrajaya mencerminkan apa yang ada dalam fikiran kepimpinan parti politik itu.

“Dengan kemenangan besar mereka semasa PRU15 dan PRN baru-baru ini, mereka nampaknya sudah tidak sabar-sabar lagi, dan melihat hubungan baik dengan Tun Mahathir kebelakangan ini sebagai peluang keemasan,” katanya dalam catatan terbaharu di Facebook.

Salleh, yang juga bekas ketua menteri Sabah, berkata berdasarkan kenyataan itu “Kita seharusnya dapat menganalisis apakah niat sebenar menjemput Tun Mahathir menjadi penasihat SG4”.

Adakah ia untuk mempromosikan kepentingan ekonomi di empat negeri itu, atau adakah ia untuk meningkatkan dan mensinergikan cita-cita politik tersembunyi PAS dan Tun Mahathir?

“Jika PAS mahu kembali ke Putrajaya tidak lama lagi, mereka perlu membawa Tun Mahathir ke parlimen sekarang supaya beliau boleh menjadi calon mereka untuk Perdana Menteri Kerajaan PN.

“Oleh itu, adakah PAS akan menunggu PRU16 atau adakah mereka akan menggunakan kekosongan di Kemaman sebagai platform untuk Tun Mahathir?” tambah beliau.

Salleh berkata PAS melihat tidak sebab untuk menunggu kerana Mahathir kini berada di pihak mereka.

PAS percaya Mahathir boleh menghasilkan “keajaiban politik” apabila beliau berada di parlimen.

“Sebab itu PAS mahu Tun Mahathir dan bukan Tan Sri Muhyiddin Yassin menjadi calon Perdana Menteri. Tun Mahathir pula tidak akan menjatuhkan Anwar melainkan beliau sebagai pengganti, bukan orang lain,” katanya.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles