Kepentingan negara, negeri dan awam atasi kepentingan parti – Salleh

KOTA KINABALU: Semua anggota Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri perlu mengutamakan kepentingan negara, negeri dan awam mengatasi kepentingan parti, kata bekas Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak.

Advertisements

Beliau menzahirkan pandangan bahawa kepentingan negara perlu diutamakan oleh wakil-wakil rakyat.

“Walaupun parti memberi peluang kepada mereka untuk bertanding sebagai wakil rakyat, rakyat/pengundi yang sebenarnya memilih mereka untuk menjadi ahli parlimen atau ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN),” katanya dalam catatan terbaharu di Facebook.

Mengambil contoh Ahli Parlimen Kuala Kangsar yang berada di blok pembangkang yang memilih menyokong bajet kerajaan, Salleh berkata ahli parlimen Kuala Kangsar itu menjadi sasaran beberapa ahli pembangkang kerana menurut mereka telah melanggar undang-undang anti-lompat.

“Bagaimanapun, saya percaya tindakan Ahli Parlimen Kuala Kangsar itu menunjukkan beliau mengutamakan kepentingan negara dan orang ramai melebihi komitmen parti,” katanya.

Oleh itu, ketika membuat keputusan di Parlimen atau Dewan Undangan Negeri, Salleh yang juga ADUN Usukan, menggesa rakyat menganalisis dan menilai keadaan semasa, melihat gambaran yang lebih luas, dan memahami perspektif yang lebih luas.

“Kita seharusnya dapat membezakan antara tindakan yang mengutamakan kepentingan awam dan tindakan melompat parti,” katanya.

Menurut bekas Menteri Komunikasi dan Multimedia itu, pengundi sememangnya mengharapkan wakil rakyat mereka memberi keutamaan kepada kepentingan negara dan awam berbanding kepentingan parti.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles