Generasi muda perlu dipersiapkan kelayakan akademik untuk bersaing dalan pasaran kerja – Salleh

KOTA BELUD: Generasi muda perlu dipersiapkan dengan kelayakan akademik yang lebih tinggi sama ada dari peringkat persijilan profesional, diploma, dan ijazah demi masa depan yang cerah.

Advertisements

Ketika membuat gesaan itu, ADUN Usukan Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak berkata kelulusan SPM dan STPM semata-mata belum cukup untuk bersaing dalam dunia pekerjaan.

Sebaliknya, beliau berkata mereka perlu terus dibimbing dan menggalas tanggungjawab membangunkan negara dengan kemahiran yang setimpal dengan keperluan.

Oleh itu, Salleh yang juga bekas Ketua Menteri Sabah menekankan pentingnya pendidikan tinggi bagi membolehkan para pelajar melengkapkan diri mereka dengan pengetahuan, kemahiran dan minat kerjaya masa depan.

Beliau berkata demikian ketika berucap Majlis Anugerah Pelajar Cemerlang 2023 SMK Arshad, dekat sini hari ini.

Seramai 152 pelajar menerima anugerah itu pada majlis itu.

Antara penerima anugerah pelajar cemerlang itu ialah Mohd Hadziq Haikal Bin Safri 4 STEM A, Nurhazwani Bte Sabri Tingkatan 5 Akaun dan Reny Asmira Bte Romzi yang cemerlang dalam peperiksaan STPM.

Salleh berkata sesuatu kejayaan itu selalunya berteraskan asas rukun negara.

“Dalam hal ini, kita tidak melupakan dorongan ibu bapa yang menyuntik semangat kepada anak-anak mereka untuk berjaya dalam bidang pendidikan.

“Tidak lupa juga sumbangan warga pendidik yang bertindak sebagai pelengkap kepada kejayaan seseorang pelajar,” katanya,

Related Articles

253FansLike

Latest Articles