Vivian gesa JANS atasi masalah bekalan air bersih di Sandakan

SANDAKAN: Ahli Parlimen Sandakan, Vivian Wong Shir Yee Vivian menggesa agar ibu pejabat Jabatan Air Negeri Sabah (JANS) menggerakkan lebih ramai tenaga kerja bagi membantu JANS Sandakan untuk mengatasi masalah bekalan air bersih yang masin yang terus membelenggu pengguna di Sandakan sejak beberapa bulan yang lepas sehingga kini.

Advertisements

Katanya, kehidupan harian semua walau dimana sahaja berada sememangnya amat memerlukan bekalan air yang bersih.

“Justeru, air masin yang masih mengalir didalam saluran bekalan air bersih di Sandakan perlu diatasi dan ini juga perkara utama yang perlu diselesaikan dengan serta-merta,” jelasnya.

Beliau berkata demikian sejurus membuat lawatan ke JANS Sandakan bersama kakitangan pejabatnya membuat lawatan ke Jabatan untuk sekali lagi mengetahui situasi terkini dan penyelesaian bagi bekalan air bersih yang masin itu disini.

Ini juga merupakan lawatan kedua beliau bagi mengetahui bagaimana JANS Sandakan mengatasi masalah ini serta perkembangan mengenai situasi berkenaan yang amat meresahkan pengguna.

Ketika lawatan Vivian, menurut pegawai JANS, segala usaha telah dilakukan untuk mengurangkan air laut masuk ke dalam sistem bekalan air sejak Oktober selepas sistem kawalan pintu air loji rawatan air dirosakkan dan dicuri oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Kerosakan ini telah menyebabkan air laut termasuk ke dalam loji itu.

Selepas pintu pagar loji itu telah dirosakkan, pihak JANS telah mengambil langkah mengunci pintu pagar secara manual.

JANS turut memaklumkan, penduduk Sandakan tidak perlu risau dengan kemasukan air laut yang berterusan ke dalam takungan loji rawatan air itu.

Tetapi, air yang terjejas oleh air masin itu masih perlu dilarutkan.

Antara cara yang penting telah dilakukan sejurus kejadian itu adalah menambah air menerusi pembenihan awan untuk menghasilkan hujan.

Sejak beberapa hari kebelakangan ini, hujan lebat di Sandakan, tetapi ini tidak bermakna kawasan Segaliud turut turun hujan secara berterusan.

Walaupun taburan hujan buatan telah dilakukan dengan bantuan Jabatan Meteorologi Malaysia, namun ia masih belum begitu terkesan.

Oleh itu, buat masa ini, JANS masih berusaha untuk mencairkan air masin di dalam takungan berkenaan.

Dalam beberapa bulan kebelakangan ini, JANS telah mengepam air dari Sungai Segaliud dan mengalihkannya ke dalam takungan untuk pencairan dan ia telah berkesan secara beransur-ansur.

Manakala air masin di sebelah kiri takungan telah dilarutkan, tetapi ia perlu mengambil masa untuk dilarutkan ke seluruh takungan.

Jelas Vivian, menerusi makluman yang mereka peroleh dari pegawai JANS lagi, jika tiada hujan lebat, dijangka ia akan mengambil masa sebulan lagi.

Manakala antara cara semasa yang diguna pakai oleh JANS ketika ini juga adalah untuk membersihkan loji rawatan air secara berterusan.

Pada masa yang sama, sebelum air dalam takungan mengalir ke loji rawatan air, ia akan terlebih dahulu di pam masuk air tawar untuk pencairan.

Pada masa yang sama lulus ujian untuk mengesahkan kepekatan garam berada pada tahap selamat sebelum membekalkannya kepada penduduk Sandakan.

Pegawai JANS juga menggesa penduduk Sandakan supaya mengeluarkan sebahagian air dalam takungan di rumah mereka ketika ini supaya air yang dilarutkan dan dibuang serta ditapis yang disalurkan ke rumah mereka sesuai dengan bekalan yang diperlukan.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles