Kerajaan peka terhadap isu gangguan bekalan air di Sabah – Bung

Oleh: Jaafar Abdul Wahid

Advertisements

KOTA KINABALU: Kerajaan negeri khususnya Jabatan Air sentiasa peka terhadap isu gangguan bekalan air yang berlaku hampir di seluruh daerah di negeri ini.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Bung Moktar Radin berkata, isu ini bukan sahaja berlaku ketika kerajaan Barisan Nasional (BN) ,Gabungan Rakyat Sabah (GRS) memerintah malah isu ini diwarisi sejak dari kerajaan sebelumnya termasuklah kerajaan Warisan dimana DAP turut berada di dalam kerajaan.

Katanya isu gangguan bekalan air di negeri ini berlaku ekoran permintaan yang semakin tinggi sementara gangguan juga sering berlaku apabila Loji Rawatan Air (LRA) yang tidak dapat berfungsi dengan baik kerana sungai tidak dapat memberikan bekalan air secara konsisten serta tercemar menyebabkan bekalan air terjejas.

Selain itu masalah kebocoran paip paip utama yang dibina sejak kerajaan Britisih yang tidak pernah ditukar dan turut menyumbang berlakunya gangguan bekalan air ialah penyambungan paip paip haram yang berlaku di sekitar Kota Kinabalu.

“Kerajaan negeri tidak berdiam diri atau berpeluk tubuh untuk tidak melakukan sesuatu tindakan jangka pendekbatau panjang untuk mengatasinya.

“Tindakan jangka pendek kita membuat catuan, bagi membolehkan agihan dapat dilakukan agar penduduk yang terlibat tidak terus terjejas dan bantuan penghantaran bekalan air bersih akan dilakukan oleh Jabatan Air jika keadaan semakin kritikal,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan disini bagi memberikan maklum balas terhadap hantaran di Halaman Sosial milik Ahli Dewan Undangan Negeri Luyang Phoong Jin Zhe.

Phoong dalam kenyataan tersebut seolah-olah kerajaan dan menteri tidak melakukan sesuatu untuk menangani isu air tetapi lebih banyak bercakap soal kontrak ladang dan kontrak keretapi
Menurut Bung yang juga Menteri Kerajaan Raya beliau ( Phoong)harus sedar semasa mereka menjadi kerajaan (Warisan) dimana DAP juga berada dalam barisan kerajaan isu bekalan air di Sabah sudah berlaku namun mereka juga gagal untuk melakukan sesuatu untuk memperbaiki dan mempertingkatkan bekalan air di Sabah.

Bung menambah untuk jangka masa panjang kerajaan akan menubuhkan Suruhanjaya Perkhdmatan Air Sabah yang merupakan salah satu iniisiatif yang dimasukkan dalam hala tuju negeri Sabah dan perkara ini telah pun dibincangkan dalam mesyuarat kabinet malah turut dicadangkan ialah menswastakan bekalan air di Sabah.

“Apa sahaja yang terbaik untuk menangani isu bekalan air di Sabah kita (kerajaan) akan laksanakan..pun begitu perlu diingat hari ini kita merancang agak mustahil esok boleh kita laksanakan ,ini bukan cerita lampu ajaib aladin,” jelas Bung.

Bung mengingatkan Phoong agar tidak memutar belitkan isu air dengan isu isu lain seperti sky Train dan Kasino kerana itu bukanlah perkara pokok .

“Sebagai wakil rakyat saya harap beliau (Phoong) bersikap profesional tidak menutup pemikiran atau hilang akal semata-mata menutup kelemahan sendiri dan mengambil kredit politik,” jelas Bung

Related Articles

253FansLike

Latest Articles