Masyarakat Disaran Derma Darah – Mizma

LAHAD DATU: Masyarakat di daerah Lahad Datu disarankan untuk menderma darah bagi membantu pesakit yang memerlukan.
 
Pemimpin Pembangunan Masyarakat DUN Segama, Mizma Appehdullah berkata amalan itu dianggap sebagai amalan mulia kerana mampu menyelamatkan nyawa.
 
Katanya ia juga memberi faedah kepada penderma itu sendiri selain mendapatkan rawatan percuma di hospital-hospital kerajaan, para penderma juga sudah tentu dapat mengetahui status kesihatan mereka dari masa ke masa.
 
Jelas beliau inisiatif dan daya usaha itu bukan sahaja berupaya menampung kekurangan bekalan darah di Tabung Bekalan Darah hospital negeri, bahkan ia juga jelas membuktikan bahawa di samping bertanggungjawab sebagai masyarakat yang prihatin.

Advertisements

Beliau berkata demikian selepas melawat Program Derma Darah di Kampung Jaya, Lahad Datu semalam.

Program itu merupakan program anjuran JPKK Kampunh Jawa dengan kerjasama Ketua Kampung dan Hospital Lahad Datu yang diwakili oleh Dr. Thiaggu, Dr. Keeshan dan 15 orang kakitangan hospital.

Sebanyak 40 pain darah berjaya dikumpul dan adalah yang tertinggi berbanding program lain yang pernah dianjurkan.

Mizma yang juga Ketua Srikandi BERSATU Lahad Datu juga menyeru masyarakat agar tampil dan memberikan sumbangan dalam konteks pendermaan darah.
 
Jelasnya dengan menderma darah sekali seumur hidup, tanpa kita sedari kita telah menyelamatkan satu nyawa dan memberi kehidupan baru kepada mereka yang memerlukan.
 
“Apa yang pasti, program seumpama ini tentunya menuntut kerjasama dari setiap lapisan masyarakat tanpa mengira fahaman politik, bangsa dan agama.
 
“Walaupun kesedaran untuk menderma darah secara sukarela semakin meningkat, akan tetapi kesedaran untuk menderma darah yang selamat masih kurang dikalangan penderma-penderma darah.

Beliau turut melawat program ini bertempat di dewan Kg. Jawa yang mana ramai keterlibatan warga kampung dalam menyokong program ini.

“Saya ingin merakam rasa penghargaan dan terima kasih saya kepada semua pihak yang terlibat terutama sekali kepada Ketua Kampung dan JPKK Kg. Jawa, pihak hospital serta semua warga yang hadir.

“Moga program ini dapatlah membantu dalam menambahkan keperluan stok darah hospital daerah Lahad Datu,” katanya.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles