Masalah air Sabah – Siapa harus dipersalahkan ?

Oleh Remy Majangkim, MA63, Aktivis, Tutor, dan Sejarawan

Advertisements

KOTA KINABALU: Ada pepatah lama di Sabah yang mengatakan, “Saya lebih suka tiada elektrik daripada tiada air.”

Tubuh manusia membentuk kira-kira 70% air, dan kita bergantung padanya untuk terus hidup. Ini adalah keperluan asas setiap manusia di bumi ini, tanpa mengira kepercayaan, agama, atau bangsa.

Masalah Air Sabah mencapai kemuncak apabila gangguan air terawat yang kerap berlaku di seluruh negeri. Malah ia menjejaskan bangunan kerajaan berhampiran ibu negeri.

Penjualan botol air semakin meningkat, dan setiap isi rumah tidak mempunyai pilihan selain menyimpan bekalan air minuman bersih.

Orang Sabah cukup arif mengenai topik air, dengan pilihan mereka dari air mineral hingga air suling. Air mineral adalah pilihan yang agak mahal, dan beberapa air suling akan membuatkan anda tekak lebih kering.

Mengapakah negeri Sabah menghadapi masalah kekurangan air yang teruk?

Untuk menjawabnya, semuanya bermula dengan denasionalisasi loji rawatan air di negeri ini.

Perdana Menteri ketika itu melihat adalah wajar sebuah loji rawatan air yang dahulunya diurus dan dikendalikan oleh kerajaan negeri itu diswastakan.

Jadi kini loji rawatan air itu dimiliki oleh konglomerat swasta dan mempunyai hubungan dengan kerajaan negeri. Jadi Pihak Berkuasa Air Negeri Sabah telah dibubarkan dan ditukar kepada Jabatan Air Sabah, dan entiti kerajaan ini kini hanya bertanggungjawab untuk pengagihan air di seluruh negeri. Ini semua berlaku pada awal 1990-an dan akhir 1990-an.

Beberapa dekad selepas itu, paip air yang sudah lama di seluruh negeri perlu diganti dengan paip yang lebih baru dan lebih besar.

Belanjawan persekutuan telah diperuntukkan untuk usaha ini, dan negeri menerima belanjawannya. Sekarang di sinilah bermulanya skandal Watergate Sabah, setiap kontraktor mengambil peluang untuk membuat wang.

Dikatakan bahawa semua kontraktor perlu membayar sejumlah wang untuk mendapatkan kontrak dan menerima bayaran mereka.

Di sinilah Badan Pencegah Rasuah Malaysia menemui lebih 100 juta rangkaian wang tunai dan barang kemas di pejabat Jabatan Air Sabah negeri sendiri.

Pendedahan ini telah menggemparkan seluruh negara.

Kini, tidak sampai sedekad kemudian, rakyatlah yang paling rugi dalam kemelut ini.

Pemimpin terdahulu kita telah mensia-siakan dan meninggalkan kesan yang tidak terperi kepada rakyat Sabah. Masalah air UMS hanyalah sebahagian kecil episod masalah air yang meruncing di negeri ini.

Mana-mana individu yang berfikiran positif akan tahu bahawa Sabah mempunyai lebih daripada cukup air untuk penduduknya.

Gangguan air di UMS berpunca daripada tekanan rendah berikutan kecurian air yang berleluasa yang berlaku di belakang kompleks UMS dan bekalan melalui Teluk Sepanggar dan Taman Perindustrian Kota Kinabalu (KKIP).

Baru-baru ini, kerajaan negeri mengarahkan satu pasukan petugas dibentuk bagi menangani isu air dan elektrik. Pada pendapat saya, ia agak terlambat dalam beberapa tahun, tetapi lebih baik daripada tiada sama sekali.

Kerumitan masalah air Sabah memerlukan pendekatan yang berani; rakyat tidak sabar menunggu sedekad lagi untuk melihat perkara ini dapat ditangani.

Nasihat kepada mana-mana parti politik yang mengintai kerajaan negeri dan dalam kerajaan: pada penghujung hari, anda akhirnya bertanggungjawab ke atas kerja yang rakyat pilih anda lakukan; ketepikan politik dan urus sumber negara seperti yang diidamkan oleh masyarakat yang bertamaddun.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles