Bung enggan ulas isu kelulusan projek perlombongan pasir silika di atas tanah YS di Pulau Balambangan

Oleh JAW

Advertisements

KUALA LUMPUR: Pengerusi Barisan Nasional (BN) Sabah Datuk Seri Panglima Bung Moktar Radin hanya menjawap ringkas “ No Komen” apabila diajukan pertanyaan mengenai isu panas yang membabitkan Ketua Menteri Sabah mengenai isu yang tular di media sosial berkiatan kelulusan projek perlombongan Pasir Silika di atas tanah hak milik Yayasan Sabah seluas 968.4 hektar di Pulau Balambangan Kudat.

Beliau berkata perkara tersebut adalah perkara baru dan beliau kurang maklum mengenainya hanya mengetahui melalui media sosial jadi tidak perlu bagi beliau membuat sebarang kenyataan atau persepsi.

“Kita tidak boleh menuduh mana-mana pihak, sebailknya jika ada laporan kita serahkan kepada pihak berkuasa untuk membuat sisatan , bagaimanapun Kerajaan perlu membuat kenyataan rasmi agar tidak mengelirukan rakyat kerana ianya melibatkan kepentingan negeri dan rakyat,” katanya ketika di temui Protal dalam talian Demi Sabah dan diminta mengulas isu tersebut.

Baru baru ini tular di media sosial isu seorang individu terbabit menggunakan empat syrikat merujuk kepad nama Datuk Seri Thomas Hah memperolehi kelulusan projek tersebut pada Januari tahun lepas

Antara syarikat dikenal pasti di dalam permohonan tersebut termasuklah syarikat Dayang Aurora Sdn. Bhd; Inspirasi Dinamik Sdn. Bhd; Best Plantation Ecotourism Sdn. Bhd serta Innovate Platinum Sdn. Bhd.

Tujuan permohonan tanah ini adalah bagi aktiviti penternakan kambing serta pertanian bernilai ekonomi..

Bagaimana pun beberapa hari kemduaian Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Hajiji Noor mengeluarkan kenyataan menafikan berlaku salah guna kuasa dalam kelulusan berhubung rundingan pengambilan tanah di Kudat.

Beliau berkata semua permohonan berkaitan pengambilan tanah dibuat adalah mengikut undang-undang.

Katanya, dakwaan kononnya berlaku salah guna kuasa membabitkan dirinya adalah berniat jahat, bermotifkan politik dan bertujuan memburukkan namanya.

“Pejabat saya akan memberi kerjasama penuh terhadap mana-mana siasatan yang dijalankan berhubung dengan dakwaan ini,” katanya.

Hajiji berkata, semua permohonan tanah dibuat mengikut prosedur yang ditetapkan melalui mesyuarat Jawatankuasa Penggunaan Tanah (LUC) dan diproses di pejabat.

“Permohonan membabitkan tanah Yayasan Sabah sudah dirujuk kepada Lembaga Pengarah Innoprise Corporation Sdn Bhd (ICSB) dan semuanya dibuat mengikut undang-undang.

“Siasatan akan dibuat dan tindakan sewajarnya akan diambil terhadap pegawai yang mendedahkan dokumen rahsia yang digunakan untuk membuat dakwaan terbabit,” katanya.

Katanya, pihak berkuasa juga sudah dimaklumkan mengenai akaun Facebook yang memuat naik dakwaan untuk mencemarkan reputasinya itu.

“Saya juga akan mengarahkan peguam saya untuk memulakan tindakan undang-undang terhadap dakwaan palsu ini,” katanya.

Sementara itu Bekas Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dalam satu kenyataan berkata, beliau akan memfailkan saman terhadap pihak atau individu yang mengaitkan namanya dengan isu perjanjian tanah di Pulau Balambangan, Kudat.

Beliau merupakan Presiden Parti Warisan (Warisan) berkata, perjanjian tanah di Kudat itu mencetuskan minat dan perbincangan awam yang meluas baru-baru ini.

“Walaupun saya bukan lagi ketua menteri, tetapi nama saya telah dikaitkan secara salah dalam perjanjian ini oleh pemimpin politik di Sabah.

“Saya ingin menjelaskan bahawa saya menafikan sebarang penglibatan atau salah laku dalam kes ini,” katanya dalam kenyataan pada Rabu.

Sehubungan itu, Ahli Parlimen Semporna itu memaklumkan beliau telah melantik peguam untuk mengambil tindakan undang-undang.

“Saya telah melantik seorang peguam bagi memfailkan saman terhadap mereka yang telah mengaitkan nama saya dengan perjanjian tanah ini dan surat tuntutan telahpun disampaikan kepada individu tersebut,” tegasnya.

Sebelum itu, dalam satu kenyataan Ketua Penerangan Parti Gagasan Rakyat Sabah (Gagasan Rakyat), Datuk Nizam Abu Bakar Titingan mendakwa ahli perniagaan yang terlibat dalam perjanjian tanah yang ditularkan, baru-baru ini di media sosial bukan saja dilihat mempunyai hubungan rapat dengan Ketua Menteri ketika ini, Datuk Seri Hajiji Noor tetapi juga dilihat rapat dengan Mohd Shafie sebelum ini.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles