Salleh cadang BN Sabah dilibatkan dalam majlis MA63

KOTA KINABALU: Bekas ketua menteri Sabah Datuk Seri Dr Salleh Said Kerusk menggesa kerajaan persekutuan untuk melantik wakil daripada Barisan Nasional (BN) negeri ke majlis yang bertanggungjawab melaksanakan keputusan berkaitan Perjanjian Malaysia 1963.

Advertisements

Menurut laporan FMT, Salleh yang juga bendahari UMNO Sabah, menyuarakan sokongannya terhadap cadangan untuk meningkatkan perwakilan Sabah dan Sarawak dalam majlis MA63.

Susulan itu, Salleh menekankan pentingnya BN Sabah dilibatkan sama dalam majlis tersebut.

Salleh berkata penglibatan BN Sabah sejak sekian lama dalam perbincangan berkaitan autonomi dan hak negeri iaitu sebelum penubuhan majlis itu, merupakan bukti komitmen padu mereka terhadap kebajikan Sabah.

Beliau menegaskan bahawa dengan adanya kerusi untuk wakil BN Sabah dalam majlis itu, ia akan memastikan usaha mereka diterjemahkan secara langsung kepada dasar yang boleh diambil tindakan, memberi manfaat bukan sahaja kepada komuniti mereka tetapi seluruh wilayah dalam semangat federalisme yang sebenar.

Terdahulu, Timbalan Perdana Menteri Datuk Fadillah Yusof mengumumkan bahawa cadangan telah dirangka untuk memasukkan dua menteri persekutuan dalam majlis tindakan pelaksanaan MA63 bagi mewakili Sarawak dan Sabah.

The Borneo Post melaporkan bahawa Aaron Ago Dagang, menteri perpaduan negara, dicadangkan untuk Sarawak, manakala Ewon Benedick, menteri pembangunan usahawan dan koperasi, dicadangkan untuk Sabah.

Ewon merupakan presiden UPKO, satu daripada parti komponen Pakatan Harapan (PH) yang sebelum ini menjadi sebahagian daripada BN sehingga pilihan raya umum ke-14 pada 2018.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles