ANMS peringkat negeri Sabah dilancarkan hari ini

KOTA KINABALU: Karnival Agenda Nasional Malaysia Sihat (ANMS) peringkat negeri Sabah dilancarkan di Wisma Tun Fuad Stephens, dekat sini hari ini.

Advertisements

Pelancaran majlis itu disempurnakan Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah, Datuk jInsinyur Shahelmey Yahya.

Bercakap kepada pemberita, beliau berkata karnival itu antara lain bertujuan membudayakan gaya hidup yang sihat berdasarkan empat teras utama.

Empat teras utama itu ialah memantapkan promosi pembudayaan hidup sihat, memantapkan perkhidmatan kesejahteraan kesihatan, memperkasakan kawalan kesihatan kendiri dan memantapkan kebersihan persekitaran.

Insinyur Shahelmey berkata antara aktiviti pengisian sempena karnival itu ialah saringan kesihatan percuma.

Katanya setakat 2 Ogos, seramai 2.341 orang telah melakukan ujian saringan kesihatan melalui program itu di Sabah.

Menurutnya saringan kesihatan itu memudahkan rakyat mengetahui tahap kesihatan mereka.

Beliau berkata ini penting memandangkan kebelakangan ini jumlah rakyat yang mengidap pelbagai penyakit terutama diabetes, darah tinggi dan kolesterol semakin meningkat.

Mengenai Rang Undang-Undang (RUU) Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 yang sedang dibahaskan di Dewan Rakyat, Insinyur Shahelmey berkata semua pihak berharap keputusan positif akan dicapai dan “terpulang kepada anggota Parlimen memutuskannya”.

Mengenai isu pemindahan anggota polis bermasalah ke Sabah dan Sarawak, berkata mana-mana penjawat awam atau anggota pasukan keselamatan yang bermasalah daripada segi disiplin tidak seharusnya dihantar ke Sabah.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles