Kumpulan QI Rancang Ke Sri Langka

KOTA KINABALU; Kumpulan Syarikat QI merancang untuk menyokong tujuan yang layak di Sri Lanka melalui cabang impak sosialnya, Yayasan RYTHM, yang diketuai oleh pengerusinya Datin Seri Umayal Eswaran (gambar)

Advertisements

Menurut dermawan kelahiran Sri-Lanka itu, matlamatnya adalah untuk memperkasakan orang ramai di semua peringkat masyarakat supaya mereka boleh mengubah komuniti mereka dan mengekalkan pertumbuhan.

Yayasan itu telah memberikan sokongannya kepada Sri Lanka sejak 2004 apabila tsunami melanda beberapa negara di seluruh dunia.

“Kami menyumbang kepada beberapa program bantuan tsunami untuk projek pertama kami di Sri Lanka. Kami bukan sahaja membuat sumbangan kewangan yang besar tetapi pekerja dan pelanggan kami juga secara sukarela di lapangan untuk usaha bantuan,” kata Umayal.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Yayasan RYTHM bekerjasama dengan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Sri Lanka untuk menyokong projek jangka panjang yang menangani keperluan khusus dalam komuniti yang paling kurang mendapat perkhidmatan.

Ia bekerjasama dengan LEADS, sebuah NGO tempatan, untuk melancarkan projek perusahaan sosial di Mullaitivu yang memanfaatkan 400 keluarga dengan mewujudkan pekerjaan, menyediakan alternatif yang mampu dimiliki untuk membina 46 rumah, dan memperkasakan masyarakat dengan kemahiran untuk menyara keluarga mereka.

Di Jaffna dan Kilinochchi, Yayasan RYTHM dan projek Pergerakan Sarvodaya Shramadana telah memperkasakan lebih 400 wanita dengan kursus latihan dalam kemahiran seperti jahitan, kecantikan, pembaikan mudah alih, kraf dan penaik, yang membolehkan mereka memulakan perniagaan mereka untuk pendapatan yang mampan.

Di Kandy, yayasan itu telah bekerjasama dengan Pusat Pembangunan Wanita untuk mempromosikan kemasukan sosial orang kurang upaya melalui program pemulihan berasaskan komuniti yang telah membantu 416 orang berkeperluan khas dan keluarga mereka.

Rangka kerja program termasuk latihan dan bengkel mengenai isu sosial, kemahiran sara hidup, kemahiran vokasional, pemerkasaan ekonomi, kesihatan dan sanitasi, pendidikan, dan bidang lain untuk memperkasakan masyarakat untuk berdikari.

“Kami mereka bentuk program untuk menangani keperluan yang paling mendesak untuk mendapatkan sokongan komuniti. Projek-projek mesti dipacu komuniti untuk memastikan kemampanan jangka panjang.

“Walaupun kami akan sentiasa bersedia untuk memberikan sokongan kami, kami ingin memastikan bahawa apabila masa tamat pada ikrar tiga tahun kami untuk projek itu, komuniti dan rakan kongsi kami akan dapat mengekalkan pertumbuhan dan kemajuan mereka. secara bebas,” katanya.

Umayal berkata bahawa yayasan itu, sebagai cabang impak sosial sebuah syarikat global, telah dapat membuat perubahan bermakna dalam kehidupan lebih 50,000 penerima melalui lebih 50 projek dengan kerjasama lebih 115 rakan kongsi global.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles