Bangunkan kumpulan modal insan yang lebih besar di Sabah

 
KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri komited untuk membangunkan lebih banyak kumpulan modal insan yang berkemahiran tinggi dalam bidang Sains, Teknologi dan Inovasi di negeri ini, ketika ekonomi global sekarang memasuki Revolusi Industri 4.0 (IR4.0).
 
Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Haji Hajiji Haji Noor, berkata dalam Belanjawan 2022 Sabah, kerajaan negeri tidak hanya memberi tumpuan kepada pertumbuhan dan pemulihan ekonomi tetapi juga pembangunan modal insan dan kesejahteraan rakyat.
 
“Sehubungan itu, sebanyak RM127.06 juta telah diperuntukkan kepada Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi untuk Program Pembudayaan dan Pengadaptasian Sains, Teknologi dan Inovasi di negeri ini.
 
“Peruntukan sebanyak RM500,000 bagi melaksanakan Kajian Kemungkinan Pembangunan IR4.0 Advancement Centre di Sabah Skills & Technology Centre juga diberikan bagi bakat modal insan di Sabah terus digilap untuk memenuhi kehendak industri semasa,” katanya ketika merasmikan pelancaran Bosch Rexroth Cyber Physical Training System I4.0 dan majlis penyampaian sijil tamat program Skills For Prosperity di Sabah Skills & Technology Centre (SSTC) di Taman Peindustrian Kota Kinabalu (KKIP) di sini pada Selasa.
 
Teks ucapan Ketua Menteri disampaikan oleh Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri, Datuk Abidin Madingkir.
 
“Saya gembira kerana hari ini SSTC kini sedang melaksanakan program ‘Skills for Prosperity’ menerusi kerjasama dengan Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) dan Suruhanjaya Tinggi British, di Kuala Lumpur.
 
“Program ini adalah yang pertama di Sabah dan bagi pihak kerajaan negeri, saya ingin merakamkan terima kasih serta penghargaan kepada pihak Suruhanjaya Tinggi British dan ILO kerana masing-masing membiayai dan menyelaras program ini,” katanya.
 
Dua daerah dipilih sebagai projek perintis iaitu di Ranau (keusahawanan pemprosesan makanan) dan Tuaran (penerapan elemen Teknologi dan pemprosesan makanan) dengan membabitkan seramai 50 peserta yang bermula pada November lalu.
 
“Program ini sejajar dengan teras kedua dalam Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ), oleh itu kumpulan sasar adalah daripada golongan B40, wanita terutamanya ibu tunggal dan juga belia,” katanya.
 
Seramai 25 pelatih di Ranau menerima sijil Kemahiran Entrepreneurial Skillset for Food Processing Industry manakala seramai 25 pelatih di Tuaran menerima sijil kemahiran Technology Integrated Employment Skills for Food Processing Industry.
 
Mengenai pengenalan ‘Bosch Rexroth Cyber Physical Training System I4.0’ yang merupakan kilang pintar bersaiz mini, Ketua Menteri percaya ia akan membantu menyediakan Sabah dengan pemahaman yang lebih baik berkaitan teknologi terkini.
 
Sabah adalah pemilik ketiga di Malaysia bagi unit seumpamanya dan unit keempat di rantau ASEAN.
 
Hajiji berharap semua pelatih akan menggunakan sepenuhnya teknologi itu untuk mengurangkan kos dan meningkatkan pengeluaran.
 
Beliau juga memuji usaha SSTC yang telah melatih lebih 17,000 pelatih termasuk 6,000 lepasan sekolah dan graduan sejak penubuhannya 21 tahun lalu.
 
Yang turut hadir ialah Setiausaha Tetap Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, Zainuddin Aman; Pengerusi Majlis Pengurusan SSTC, Datuk John Choo; Kaunselor Politik, Suruhanjaya Tinggi British di Kuala Lumpur, Tom Sheperd; Pegawai Kanan Program Skills for Prosperity Malaysia dari ILO, Shaza Scherazade Alauddin Onn dan Pengarah Bosch Rexroth Sdn Bhd, Royce Tan.

Advertisements

Related Articles

253FansLike

Latest Articles