Projek “Sekulah Bateq” Rapat Jurang Pendidikan Suku Kaum Pribumi

KOTA KINABALU: Dua organisasi tempatan telah bergabung tenaga untuk memberikan sokongan akademik yang sangat diperlukan kepada masyarakat Orang Asli di Kampung Kuala Atok, Pahang baru-baru ini dalam usaha untuk membantu meningkatkan taraf hidup mereka. 

Advertisements

Projek yang diberi nama ‘Sekulah Bateq’ merupakan program angkat komuniti oleh Yayasan RYTHM, cabang impak sosial Kumpulan QI, dengan kerjasama Ecotourism and Conservation Society Malaysia (ECOMY), sebuah organisasi yang berdedikasi untuk menghubungkan semula manusia dengan alam semula jadi.

Sekulah Bateq diwujudkan untuk menangani jurang pendidikan, khususnya masyarakat Orang Asli melalui program pendidikan yang disusun yang juga boleh direplikasi pada masa akan datang kepada suku kaum pribumi tempatan yang lain.

Ketua Yayasan RYTHM, Santhi Periasamy berkata usaha memulakan program itu tepat pada masanya bagi meningkatkan akses pendidikan untuk kanak-kanak orang asli di Malaysia, memandangkan data UNICEF menunjukkan bahawa prospek pendapatan adalah lebih baik untuk kanak-kanak yang dapat sekurang-kurangnya melengkapkan sekolah menengah. 

Beliau berkata mereka optimis dengan
adanya projek bersama ECOMY untuk membantu komuniti Bateq, kerana mereka telah melihat pencapaian yang luar biasa melalui program pengambilan anak angkat yang sama dengan rakan kongsi mereka di Sabah.

“Kami berharap dapat menghasilkan semula kejayaan ini dengan suku Bateq di Pahang untuk membawa kita lebih dekat ke dunia dengan akses yang benar-benar sama rata kepada pendidikan berkualiti untuk semua pelajar dari masyarakat yang pelbagai budaya yang wujud di Malaysia.

“Walaupun persepsi umum orang Asli sepanjang sejarah telah menggambarkan mereka sebagai tidak berdaya, nomad, tahan terhadap perubahan dan anti-pembangunan, masyarakat Bateq yang tinggal di sepanjang Sungai Tembeling di Kuala Tahan membuktikan sebaliknya, kerana mereka secara aktif mencari sokongan masyarakat dan dengan penuh semangat mengalu-alukan bantuan pendidikan yang ditawarkan oleh Yayasan RYTHM dan ECOMY,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa RYTHM & ECOMY mengadakan Program Pendidikan Terpilih untuk Masyarakat Orang Asli di Kampung Kuala Atok, Pahang baru-baru ini.

Sementara itu, Ketua Suku Bateq yang dikenali sebagai Tok Batin Hussin berkata  mereka telah memohon untuk menubuhkan Suku Bateq dengan matlamat untuk meningkatkan masa depan kami sebagai sebuah komuniti.

Sebelum ini katanya tidak ada peluang untuk menghantar anak-anak kita ke sekolah dan pada masa ini, majoriti kanak-kanak tidak dapat membaca dan menulis.  Ini memberi kesan kepada kebolehpasaran, walaupun peluang untuk mendapatkan pekerjaan yang sangat diperlukan akan datang, menjadikannya sangat sukar bagi mereka untuk mendapatkan kehidupan yang baik.

“Dengan mendidik anak-anak kita, kita dapat meningkatkan peluang pekerjaan yang mantap dan meningkatkan keyakinan mereka untuk menghadapi masa depan dengan mudah. Harapan saya ialah Sekulah Bateq akan menjadi satu langkah ke arah membangunkan kehidupan kita dalam jangka masa panjang,” katanya.

Suku Bateq, seperti kebanyakan masyarakat Orang Asli di Malaysia telah menghadapi banyak halangan untuk pendidikan yang terdiri daripada akses lokasi yang lemah, sambungan internet dan infrastruktur. Kebanyakan kampung-kampung ini terletak jauh di dalam hutan dan kekurangan sumber kewangan, bahan pendidikan dan juga dokumentasi pengenalan yang menghalang pendaftaran mereka di sekolah kebangsaan.

Program pengambilan komuniti Sekulah Bateq oleh Yayasan RYTHM dan ECOMY bertujuan untuk membantu mereka mengatasi beberapa halangan ini untuk mengakses pendidikan asas. Modul akademik ini telah dirangka dengan kerjasama Tok Batin Hussin dan ahli-ahli suku kaumnya bagi memastikan kerelevanan modul program dengan keperluan masyarakat mereka. Sebagai contoh, program ini akan merangkumi kemahiran asas membaca, menulis, dan mengira serta pendidikan kebersihan yang sangat diperlukan, keselamatan, dan amalan kehidupan seharian yang selamat dan sihat untuk memenuhi keperluan semasa untuk meningkatkan kesedaran tentang kepentingan sanitasi dan kebersihan di kalangan kanak-kanak dalam masyarakat.

Penglibatan anggota masyarakat Bateq dalam reka bentuk modul akademik adalah faktor penting dalam program ini, kerana kajian telah menunjukkan bahawa salah satu halangan utama bagi anak-anak Orang Asli untuk mendapatkan pendidikan adalah persepsi masyarakat terhadap pendidikan arus perdana yang cenderung mengabaikan nuansa budaya pribumi.  Kebanyakan guru sekolah arus perdana tidak dapat bercakap atau memahami pelbagai bahasa dan dialek ibu Orang Asli yang membawa kepada jurang yang ketara kerana anak-anak orang asli tidak memahami bahasa tersebut. Dibuang ke wilayah yang tidak dikenali ditambah dengan halangan bahasa menghalang kemajuan anak-anak Orang Asli di sekolah kebangsaan.
 
Malah, kajian mendapati kira-kira 50% pelajar Orang Asli tidak bersekolah di sekolah menengah kerana separuh daripada mereka tercicir dari sekolah selepas menamatkan sekolah rendah. Hanya kira-kira 30% kanak-kanak dari suku-suku pribumi ini yang menamatkan pendidikan mereka.  Kadar keciciran yang tinggi di sekolah menengah juga bermakna sangat sedikit pelajar Orang Asli yang berjaya ke pendidikan tinggi.  Kadar keciciran yang tinggi di sekolah menengah juga bermakna sangat sedikit pelajar Orang Asli yang berjaya ke pendidikan tinggi. Dengan kekurangan akses kepada pendidikan, tidak menghairankan bahawa hampir semua (99.29%) Orang Asli di Malaysia berada dalam kumpulan berpendapatan 40% terendah (B40).

“Sebahagian daripada masyarakat Orang Asli yang bekerjasama dengan kami bertahan hidup dengan purata isi rumah bulanan serendah RM300, menjadikan mereka penduduk miskin tegar di negara ini. Oleh itu, kita perlu mula melakukan sesuatu untuk membantu mereka, terutamanya kerana mereka mencari pertumbuhan dan perkembangan ini untuk diri mereka sendiri. Permintaan untuk sokongan pendidikan oleh Tok Batin Hussin dan sukunya adalah salah satu yang tidak dapat kita tolak kerana tanpa akses kepada pendidikan yang betul, banyak masyarakat pribumi ini akan terus terperangkap dalam kitaran kemiskinan yang ganas di mana mereka berjuang untuk menjadi mampan, “kata Pengasas dan Presiden ECOMY, Andrew Sebastian.

Program penggunaan komuniti Sekulah Bateq anjuran RYTHM Foundation & ECOMY yang dilancarkan hari ini bertujuan untuk mengurangkan jurang pendidikan yang wujud sebagai langkah ke arah meningkatkan taraf sosioekonomi dan taraf hidup suku Bateq di Kuala Tahan. Projek ini akan menyediakan kelas akademik untuk 20 pra-sekolah dan 10 pelajar sekolah rendah dari suku Bateq, yang akan dikendalikan oleh beberapa guru sekolah arus perdana yang mempunyai pengalaman dengan budaya Orang Asli, termasuk seorang guru keturunan pribumi juga.

Langkah ini bertujuan untuk membantu mewujudkan persekitaran pembelajaran yang biasa dan selesa di mana para pelajar dapat belajar dengan berkesan dalam suasana semula jadi yang relevan dengan gaya hidup dan budaya mereka dalam bahasa mereka sendiri dan dengan cara yang sesuai dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran budaya mereka untuk memastikan kesan sosial positif maksimum. Projek Sekulah Bateq berharap dapat memudahkan peralihan pelajar dari satu peringkat pendidikan ke tahap seterusnya, dengan harapan dapat mempersiapkan mereka untuk berpotensi memasuki sistem pendidikan arus perdana. Dalam jangka masa panjang, projek ini juga bertujuan untuk mengadakan lawatan ke sekolah arus perdana dengan pelajar dan ibu bapa mereka untuk menggalakkan pendaftaran dan pengekalan.

Related Articles

253FansLike

Latest Articles